Mi Casa Es Su Casa

Små smakprov ur mitt liv och mina filosofier kring livet och människorna i det.
Enjoy!

onsdag 30 mars 2011

Fetma

Jag är så less på feta människor som ser sig själv som offer , som inte ser ngn annan utväg än gastric bypass. FEL i mina ögon. Jag anser att de flesta kan gå ner på egen hand, ingen tvingar oss att äta i massor. Det är människan som är roten till fetman, alltså är det människan som får ta konsekvenserna. MEn idag ser det inte ut så, landstinget sätter stora pengar på att operera folk, vissa går det bra för men inte alla. Jag ser inte mig själv som överviktig, jag ser mig själv som en tränande kvinna i mina bästa år. Jag har tränat styrketräning i 17 år, detta innebär att jag har en del muskelmassa. Jag väger 80 kg till mina 168 cm inom vården klassas detta som övervikt, jag blev tillfrågad om jag vill ha en gastric bypass, jag ligger tydligen på gränsen. Mitt svar kom snabbt och bestämt: aldrig i livet. Jag mår bra i min kropp, Jag styrketränar regelbundet . Jag lever hälsosamt och mår bra i mitt liv. Om och när jag vill gå ner i vikt gör jag det på egen hand genom kost och träning inte en operation. Det är sjukt och det säger mer om samhället vi lever i än om mig. Var kommer detta ifrån? Jag sitter och ser på Biggest Looser America- och ALLA jag menar ALLA ser sig som offer och maten ser de som en drog. Vilket jäkla svammel. Äter man mer än man förbrukar så blir det + det borde väl alla fatta. Suck.... Nog om det. Alla ni som har möjliget, ut i det härliga vädret och rör på er!!! :D Dagens schema säger, städa och UT! :) Peace

2 kommentarer:

  1. Vet inte om jag håller med dig riktigt där, visst ingen tvingar någon att äta för mycket och bli överviktig. Men människor är olika och vissa går upp i vikt lättare än andra.
    Sedan är Bulimi klassat som en sjukdom och har man en sådan personlighet så har man "mat" som drog. Istället för knark, alkohol eller annat så triggar kolhydraterna igång hjärnans belösningssystem och det blir nästan omöjligt att stå emot suget. Men nu har ju inte alla som är överviktiga detta problem. Men ny forskning visar att det kanske inte är så okomplicerat som du skriver att äter man mer än man gör av med så blir det +.
    Inget illa menat för det är en intressant diskussion ;-)

    SvaraRadera
  2. Håller med dig att alla kan gå ner i vikt av sig själv, men det kostar tid och energi och framförallt kämparglöd. Livet är inte en dans på rosor och det gör ont att gå ner i vikt, på många sätt!

    SvaraRadera